Zinek má v lidském těle nezastupitelný význam. Účastní se mnoha metabolických reakcí, jeho nedostatek tak má vliv na zdraví člověka. Zinek je důležitý pro správný vývoj a růst, je nezbytný pro správnou regeneraci, účastní se metabolismu bílkovin a sacharidů, je nutný pro naše smysly a jeho množství ovlivňuji kvalitu kůže a vlasů.

V těle má každý člověk asi 2,2 g zinku. Denní potřeba se udává 10 – 20 mg, ale ta několikanásobně stoupá v období růstu, těhotenství, nemoci, rekonvalescenci, užívání některých léků (kortikoidy, antikoncepce), nadměrnou konzumací sladkých nebo slaných jídel a alkoholu. Udává se, že při nádorovém onemocnění stoupá potřeba až na 180 mg za den! Klasická strava při tom obsahuje pouze 4 – 6 mg zinku denně a v kombinaci se špatným vstřebáváním je problém na světě.

Podívejme se tedy, kdy je zinek naprosto nezbytný:

  • pro formování kostí (při zlomeninách + vápník, fosfor, draslík, hořčík)
  • pro aktivaci a vstřebání vitaminu A (proto užíváme společně!)
  • pro urychlení léčby ran, zranění, pooperačních jizev (urychluje léčení o 50%!)
  • jako prostředek působící antivirově (spolu s vit C působí proti virovým nákazám)
  • pro likvidaci prakticky všech kožních defektů, ran a opaření (lupénka, akné, ekzémy)
  • při léčbě některých schizofrenií (+ mangan, B6) a jako prevence epilepsie (+ taurin)
  • pro správný vývoj pohlavních orgánů
  • pro metabolismus bílkovin a cukrů (působení inzulínu, důležitý při cukrovce)
  • pro otěhotnění (léčba ženské i mužské neplodnosti)
  • pro stavbu oka a funkci sítnice
  • je nutný pro normální činnost lymfatického systému, který hraje důležitou úlohu v imunitě
  • brzdí proces stárnutí
  • důležitý v prevenci a léčbě rakoviny!

Kdy jej tedy mžeme cíleně využít:

  • zvyšuje psychické schopnosti (+ měď)
  • při ztrátě čichu a chuti
  • při vypadávání vlasů nebo jejich oslabení
  • spolu s vitaminem A léčí ekzémy jakéhokoli původu!
  • při léčbě akné (+ vit B, železo), lupénky (+ kyselina listová, železo)
  • je maximálně nutný v prvních třech měsících těhotenství, jeho nedostatek se projevuje citlivostí na pachy
  • léčba onemocnění prostaty (+ vit A)
  • léčba a prevence předmenstruačního a klimakterického syndromu
  • pomáhá při arterioskleróze, léčba zvýšeného cholesterolu a jiných cévních potíží
  • zlepšuje paměť, mírní bolesti hlavy
  • pomáhá u všech kloubních potíží (aspoň 3x denně 50mg)
  • léčí žaludeční vředy a veškeré střevní potíže (průjem, Krohnova choroba)
  • posílení a regenerace jater (+ vit A) a ochrana ledvin
  • vegetariánské stravování a během půstů
  • při stresových situacích

Pozor! Při požívání alkoholu se hladina zinku velmi prudce snižuje a u mladých také zpožďuje růst. Hladinu zinku snižují mimo jiné také stresy.

Pokud budeme chtít zinek doplnit, velmi důležitý je jeho původ. Zinku z přírodních zdroj stačí většinou daleko méně, než je udáváno v normách, a lépe vstřebatelný je ten živočišný (v mase, v játrech, rybách). Na druhou stranu samotné zpracování (vstřebání a využití) živočišných produktů je na zinek celkem náročné, proto raději doporučuji rostlinné zdroje. Nejvíce zinku je v různých semíncích (nejvíce dýňová semínka) a potom také v naklíčeném obilí (hlavně pšenice, která navíc obsahuje další důležité prvky). Tak např. 20 mg zinku odpovídá 7,5 g senem dýně, což je cca 45 ks.

Dáme-li přednost některému potravinovému doplňku, je třeba upozornit na několik věcí. Pokud je v přípravku zinek ve formě oxidu, je tento pro tělo biologicky nedostupný, ve formě glukonanu zase může vyvolat dráždění žaludku. Pro raději volíme biologicky dostupný mléčnan zinečnatý, popř. homeopaticky zpracovaný oxid zinečnatý nebo koloidní zinek.

 

Autor: Vendula Martinková

Zdroje: Jiří Janča : Co nám chybí, Jiří Janča: Alternativní medicína,

http://www.h­poradna.cz/homeopatikum_zinek.php, http://www.zpetkezdravi.cz/p/biozinek.htm


Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.